Saltå Kvarn mest hållbart
Av: Bosse Westermark
Publicerad: 25 mars 2015 14:05
Saltå Kvarn är Sveriges mest hållbara varumärke.
Saltå Kvarn är Sveriges mest hållbara varumärke före Coop på andraplatsen och förra årets etta Lantmännen som i år återfinns på bronspallen.
Det är Sustainable Brand Index som för femte året i rad rangordnar Sveriges vanligaste varumärken ur ett hållbarhetsperspektiv.
Intresset för hållbarhet har ökat under året som gått, skriver Sustainable Brand Insight i rapporten. Företag har äntligen på allvar börjat lyfta hållbarhet i marknadsföringen och andelen konsumenter som ofta diskuterar hållbarhet, miljö och socialt ansvarstagande har ökat från 15% av befolkningen 2014 till 25% i år.
Man menar också att det ökade intresset för hållbarhet har utvecklat konsumentens förståelse för begreppet hållbarhet i sig och vad det betyder för dem själva i vardagen.
En trend är att varumärken med tydlighet och substans i sin hållbarhetsprofil går framåt medan många generellt starka varumärken backar. Vi går alltså mot en tid då man inte längre kan leva på sitt traditionellt starka varumärke, skriver rapportförfattarna.
Varumärken som tappar placeringar på respektive branschlista är bland andra: Handelsbanken, Toyota, Hemköp, The Body Shop, OKQ8, Lantmännen.
Varumärken som klättrar på listorna är SBAB, Volkswagen, Systembolaget, Fjällräven, Statoil, Telge Energi, Saltå Kvarn.
Listan – Sveriges mest hållbara varumärken
- Saltå Kvarn, 88%
- Coop, 86%
- Lantmännen, 86%
- Apoteket, 84%
- IKEA, 80%
- ICA, 79%
- Systembolaget, 76%
- Arla, 76%
- Fjällräven, 74%
- Godel, 72%
Mest hållbara varumärken i några vanliga branscher
Banker
- ICA Banken
- Swedbank
- SBAB
Bilar
- Volvo
- Volkswagen
- Toyota
Dagligvaruhandel/butiker
- Coop
- ICA
- Systembolaget
Detaljhandel – Kläder & skönhet
- Fjällräven
- The Body Shop
- Naturkompaniet
Drivmedel
- Statoil
- OKQ8
- Preem
El
- GodEl
- Telge Energi
- Skellefteå Kraft
Livsmedel & dagligvaror
- Saltå Kvarn
- Lantmännen
- Arla
Pension
- KPA Pension
- AMF
- SPP
Fakta
Sustainable Brand Index är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Studien har funnits sedan 2011 och genomförs årligen i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Utgångspunkten för undersökningen är FN Global Compacts 10 principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande. Sustainable Brand Index grundas på två kvantitativa enkätstudier och en kvalitativ studie i form av djupintervjuer. De kvantitativa studierna genomfördes via webbintervjuer under december 2014 – januari 2015. Den kvalitativa studien genomfördes under februari 2015.
Läs fler artiklar om: Varumärke
Om författaren: